Wednesday, September 26, 2007

Uitgerookt


Dit was het beeld eergisteren rond de lunch, als ik naar boven keek had ik een stralend blauwe lucht. Naar de horizon was het een heel ander beeld, het staat hier letterlijk blauw van de rook. Het trieste is dat ik de enige ben die zich druk maakt hierover, de mensen hier geven er niets om. "oh, het zijn maar bosbranden" Dat ik me er druk over kan maken snappen ze niet, het is tenslotte maar natuur... Voor mij een bevestiging dat dit nog echt een ontwikkelingsland is. Vanaf vannacht is er regen voorspeld, nu maar hopen dat de voorspelling klopt.

11 comments:

Anonymous said...

das idd lang geleden dat ik je gezien heb.. gezellig... en ja t loopt nog steeds op rolletjes.. hoe zou t ook anders kunnen? :D

balen dat ze daar bij jou geen respect hebben voor de natuur.. ik hoop dat ze er achter komen voor t te laat is en er geen natuur meer is...

( en duim ff met me mee dat ik deze reactie nu wel geplaatst krijg.. )

Anonymous said...

Triest ja, dat is hetzelfde als dat hier iedereen alles op straat gooit, dit is echt het vuilste land dat ik ooit heb gezien en niemand maakt zich daar druk om behalve de expats.

Petra said...

Zonde, al die natuur! Hier is het ook heel erg droog op het moment, maar er wordt van alles gedaan om bosbranden tegen te gaan. Even afkloppen, er zijn geen (grote) branden geweest, tot nu toe.

Unknown said...

Het is heel triest, maar het levert wel een heel mooi plaatje op. Gelukkig ruik ik het niet aan deze kant van de oceaan.

Is er nog iets van de tuin over?

Gonda said...

Onbegrijpelijk dat mensen zo reageren. Wij, West-Europeanen, zijn zuinig op de natuur, ons erfgoed. Jij merkt nu echt het verschil in cultuur en denkwijze.
Sterkte.

Frans54 said...

En dan zetten organisaties uit bv Nederland vrolijk boompjes op in ontwikkelingslanden om CO uitstoot te compenseren en zijn dan verbaasd als de lokale bevolking niet snapt dat het de bedoeling is dat die bomen blijven staan.

@Goentah: dat zuinig zijn op de natuur is hier ook maar betrekkelijk en reikt in de meeste gevallen ook niet verder dan wat niks kost en waar geen financieel aantrekkelijker bestemming voor is. Een weg, vliegveld, industrieterrein, vinexlocatie zijn prima redenen om ineens heel anders tegen dat beschermen aan te kijken en om te roepen dat de mogelijkheden om bezwaar te maken drastisch ingeperkt moeten worden omdat al die vertraging te veel kost.

Anonymous said...

Het is vechten tegen de bierkaai. En echt zonde, want Brazilie is zo mooi!

Anonymous said...

Grauw, grijs en zwart(geblakerd).
Trieste bedoening Erik.
Je kunt er niets tegen doen, denk ik.
Jammer dat velen er zo makkelijk over denken

Anonymous said...

Ja het zijn maar Bosbranden, maar die zijn wel heel erg voor de natuur.

Befana said...

Leuk dat ik weer eens wat van je hoor en lees.
Nog steeds in het prachtige Braziliƫ, ja zo af en toe een brandje..dat is vervelend, zoveel natuurschoon dat dan weer vergaat.

Anonymous said...

Puh dat is ingrijpend. ERG! Onvoorstelbaar dat het anderen niets zegt